COVID-19 portret van Anna (9 jaar)

Anna

Anna (9 jaar) zit in groep 6, ze houdt van handballen, tekenen en hutten bouwen. Anna beschrijft de coronatijd als verwarrend en soms ook vervelend, maar ze noemt ook mooie creatieve ideeën die zij samen met familie en vriendinnetjes gedurende de coronatijd bedacht.

Vrienden en familie niet of minder kunnen zien

Anna vond het lastig aan de coronatijd dat ze familie soms minder kon zien. En dan zie je elkaar minder en toen was mijn opa ook overleden toen. Dat was wel moeilijk, we zagen elkaar wel nog want het was toen corona minder was. Maar toen dacht ik wel van 'waarom moet dit nu'.

Ook het zien van vriendinnetjes werd door de coronatijd een stuk lastiger: “Heel veel vriendinnen zaten in quarantaine en ik dacht ook de hele tijd aan dan gaat de school dicht en dan mis je elkaar wel. Dat is wel heel moeilijk.”

Anna bedacht met haar vriendinnen manieren om elkaar tóch te kunnen spreken. Zo gingen ze met z’n allen facetimen en chatten."Ja ik vond het wel leuk, alleen de rest had toen een telefoon. Ik heb nog geen telefoon, dus toen deed ik het via mijn moeders telefoon en ik vond het wel een hele goede oplossing.” Dit was wel anders dan normaal: “Nou je vraagt dan hoe het gaat en normaal zie je elkaar elke dag op school en dan vraag je dat niet.

De maatregelen

Over de maatregelen zegt Anna dat het soms best fijn was als er een lockdown kwam, omdat dan de besmettingen minder werden. Dat vervolgens alles weer open ging en dan weer dicht vond ze minder fijn. "Op een gegeven moment mochten alle winkels enzo weer open. Toen mocht je op een gegeven moment ook...hoefde je niet meer anderhalve meter te houden en toen kwam er daarna weer een lockdown. Terwijl ik dacht van ‘ga gewoon weg daarna’. Irritant."

Iets positiefs wat corona volgens Anna heeft opgeleverd is: "dat meer mensen leren dat je je handen moet wassen." 

“Heel veel vriendinnen zaten in quarantaine en ik dacht ook de hele tijd aan dan gaat de school dicht en dan mis je elkaar wel. Dat is wel heel moeilijk.”

Thuis onderwijs en hulp vragen

Mijn ouders moesten thuis werken en ik uiteindelijk zelf ook. Ik zat eigenlijk hier op mijn kamer gewoon en mijn zusje zat toen in groep 3 en die had nog wat hulp nodig en ik af en toe ook. Dan wou je dat liever niet, want ik wilde eigenlijk gewoon dat mijn ouders konden doorwerken, maar soms moest je dat wel gewoon vragen. Dat vond ik wel gewoon heel moeilijk om dan vragen te stellen en dan miste ik ook in de klas zitten en kletsen enzo.

Het lukte Anna om oplossingen te bedenken hoe ze hier mee om kon gaan: "Nou, ik bewaarde de vragen voor het eind en dan stelde ik ze aan het eind allemaal. Als je het door elkaar gaat vragen duurt het alleen maar langer."

In de coronatijd heeft Anna veel gehad aan de hulp van haar ouders. "Ik vind rekenen heel moeilijk en dan kwam mijn vader vaak naast me zitten en dan maakte hij echt tijd vrij en dan heb ik nu ook een spreekbeurt en dan maakt hij daar ook tijd voor vrij. Dat is toch wel heel anders dan eerst. Want eerst deed ik het meer alleen en sinds toen zagen ze dat ik daar heel veel moeite in had dus toen zijn ze me daarin gaan helpen." Dit laatste komt volgens Anna door het thuis werken, dat ze meer zagen dat ze soms lang kon doen over een les.

Corona en je gezin

Anna en haar zusje spelen in de coronatijd veel meer spelletjes dan daarvoor. Dat was heel leuk aldus Anna:

"Mijn zusje en ik speelden eigenlijk nooit met elkaar en nu heel vaak. We hebben allemaal nieuwe spelletjes bedacht. We deden dan dat we paarden hadden en dat we dan op het paard konden rijden."

Dat Anna vaker met haar zusje speelde kwam volgens haar omdat ze door corona niet met vriendinnen kon spelen.

Verder zegt Anna over hoe de coronatijd bij haar thuis voor haar was: "Heel raar eigenlijk, we letten toen heel erg goed op handen wassen enzo en ook afstand houden, want we wilden geen corona krijgen. Het was toch wel anders, want eerst begreep ik helemaal niet wat het was. Toen dacht ik het kan toch niet helemaal van China naar hier komen enzo."

“Ik vind rekenen heel moeilijk en dan kwam mijn vader vaak naast me zitten en dan maakte hij echt tijd vrij ”

Meer vrije tijd en creativiteit

Anna beschrijft toch ook een aantal voordelen van de coronatijd:

  • Eigenlijk het naar bed gaan en opstaan. Eerst als je naar school moet dan moet je vroeg naar bed en nu was het een half uurtje later, maar ik moest wel...daarna begint de les om half 9 en nu beginnen we wel gewoon om 9 uur. Dus mocht ik wel wat later naar bed, dat vond ik wel fijn.
  • Ik vond wel dat we meer vrije tijd hadden, want ja nu deed je ongeveer drie uurtjes aan school en dan kon je weer gewoon met zijn allen buiten spelen. Dat was veel gezelliger dan dat je nog een hele dag naar school moet en dan pas kwart over 2 klaar bent. Dan heb je maar een paar uur om met je vriendinnen te spelen en in de coronatijd echt de hele dag. 

Met haar vriendinnetjes en met haar gezin werden allerlei creatieve ideeën bedacht om de coronatijd, die volgens Anna soms ook echt zorgde voor verveling, toch nog wat leuker te maken:

  • Handbal training van papa: "Nou handbal ging niet door en toen vond ik dat wel jammer, maar toen ben ik gewoon thuis met mijn zusje gaan korfballen en toen ben ik op de dagen dat ik eigenlijk moest handballen, heb ik met mijn handbal les.. heeft mijn vader dan klaargezet en voor mijn zusje dan korfbal les. Hier voor zit een grasveld en dan hadden we daar pionnetjes, dan moest je daar stuiteren en in een korf gooien."
  • Toch miste Anna het gevoel van teamsport wel: "Ik vond het vooral leuk, maar als je met je team samen sport is dat toch wat leuker."
  • Eerste paar weken toen dacht ik van 'wat is dit' (corona) en toen daarna had ik allemaal opdrachten voor mezelf bedacht en toen gingen we met de buurtkinderen leuke dingen doen. Hutten bouwen enzo.
  • Helaas kregen vriendinnetjes soms ook te maken met corona en moesten zij in quarantaine wat dan wel weer vervelend was.
“Dan was ik soms wel jaloers en dan had ik mijn werk klaar en dan had ik niks te doen.”

Verveling

Corona was wat Anna betreft ook vaak een saaie periode met verveling. Zo had zij soms al snel haar werk klaar en was haar zusje uit groep 3 nog allerlei leuke dingen aan het doen: "Mijn zusje heeft allemaal opdrachten buiten, want zij zit in groep drie dan hoef je nog niet heel veel te leren. Dan was ik soms wel jaloers en dan had ik mijn werk klaar, maar zij deed veel langer over die opdrachten. En dan had ik niks te doen."

Besmettingen op school

Het is volgens Anna op het moment van dit interview (mei 2022) wel weer fijner op school doordat je geen anderhalve meter afstand meer moet houden. Echter geeft ze ook aan: "Als je dan een keer hoort dat iemand dan corona heeft, dan is het wel heel raar. Dan denk je het was toch weg. Een kindje uit mijn klas had het laatst nog en dan denk ik 'huh hoe kan dat'."

De besmettingen hebben volgens Anna als gevolg dat het ingewikkelder verloopt in de klas: "want dan was iemand weer online en dat duurde weer heel lang. Het was heel ingewikkeld. En het bleef maar gaan, want als iemand dan beter was kwam de volgende en dat ging dan een beetje door zo de hele tijd. De klas vond dat heel saai, want de hele tijd ontbrak er iemand en omdat we maar zeven meiden hebben...dan waren er op een gegeven moment drie meiden weg en dan heb je er maar vier dus. [..] Ja en de klas wordt steeds kleiner en als dan iemand er weer was, moest die alles weer inhalen en dan ontbreekt er weer iemand."

Vaccinaties

Het onderwerp vaccinaties kwam in Anna haar klas regelmatig aan bod. Ook thuis voerde ze hier gesprekken over. Dit riep gedachten op zoals:

  • Ik vond het wel fijn dat niet mijn ouders voor mij kieste. Alleen... ik zat er wel heel erg over te twijfelen, want de helft van de klas deed het bijvoorbeeld niet en dan dacht ik, waarom niet eigenlijk. 
  • Sommige kinderen zeiden dan tegen mij 'dat moet je echt niet doen'. Sommige zeiden 'ja dat moet je wel doen'. En toen zei ik 'ja ik ga gewoon zelf kiezen'. Toen heb ik er voor gekozen.
  • Ik zat er wel over te twijfelen want ik word altijd ziek van prikken en de laatste prik toen was ik...toen had ik hele erge koorts en wilde ik niet meer uit mijn bed. Toen kon ik mijn arm ook echt niet meer bewegen. Dus was ik wel een beetje zenuwachtig voor die prik.
  • Er was een kindje in de klas die het wel had gekregen. Ze had wel een vaccinatie en toen dacht ik toen ik de eerste prik had gehad 'oh je kan het toch wel krijgen, waarom heb ik het nou gedaan je kan het dan alsnog krijgen'. Alleen je wordt er minder ziek van zeiden mijn ouders en dat vond ik wel fijn want toen ik ervoor corona had was ik er heel ziek van. 
  • Ik voel me nu veel fijner en veiliger, vooral bij de eerste en toen ik de tweede kreeg was ik helemaal beschermd. 

Jeugdjournaal

De klas van Anna kijkt regelmatig het Jeugdjournaal. Ook het onderwerp vaccinaties komt hierin aan bod. Ze hebben hier met elkaar een gesprek over gevoerd: "Dat kijken we altijd en dan gaan we daarna onze meningen vertellen. Dan is de helft van de klas het ermee oneens dat je die prik mag en sommigen denken van ja fijn want misschien gaat het dan wel weg."

Ook hoort Anna op het nieuws over de regels in Nederland en daarbuiten. Dit vond ze soms fijn maar soms ook niet: "Wat ik minder leuk vond is dat, ook soms op het jeugdjournaal, dan lieten ze een keer zien dat het in een stad heel goed gaat en dat je gewoon zonder mondkapje weer naar binnen kan enzo. Dan was ik heel jaloers. Dat zij dan gewoon weer naar school konden en gewoon weer normaal boodschappen konden doen en dat je niet de hele tijd mensen zag die dan weer ziek waren." Anna vindt dat het jeugdjournaal rekening had kunnen houden met welk gevoel kinderen daarvan krijgen.

Tips voor de toekomst

Als het aan Anna ligt zou ze, mocht er nog een keer een pandemie komen, een aantal dingen doen:

  • De vaccinaties snel doen, omdat het er nu is.
  • De maatregelen direct invoeren: "Ik zou die anderhalve meter er eerder in doen gelijk en ik zou gewoon doen van langer in quarantaine blijven en testen als je klachten hebt. Je mocht eerst kiezen, maar waarom zou je het niet doen eigenlijk. Ik zou het wel doen, want heel veel mensen gingen zich toen niet testen omdat het toch in je neus gaat en dat vond ik ook niet zo heel prettig. Het moet wel, want anders kom je er ook nooit achter. Dan gingen de winkels weer open, kwam er een lockdown ging die weer open, kwam er weer een lockdown. Hou het gewoon op een lijn, hou gewoon de winkels dicht en dan even gewoon wachten tot het langzaam weggaat en dan niet gelijk alles weer open doen als het ietsje beter gaat, want dan gaat het weer slecht." 
  • Duidelijkheid scheppen: "gewoon niet zo op en neer gaan. Omdat dat gewoon verwarrend voor heel veel mensen en ook voor mij en voor mijn klas en iedereen die dan in het ziekenhuis werkt, dan denk je van ja het gaat weer beter en dan komen er ineens weer heel veel mensen bij en dan gaan er weer mensen bij en weg en bij en weg."
  • Mensen die al ziek zijn moeten extra aandacht krijgen (vooral ook de ouderen): "Ze gingen heel veel letten op corona en dat moet ook, maar er zijn eigenlijk ook nog andere dingen in plaats van corona. Dan vind ik dat de mensen die al wat hebben, dat die voor mogen." 
  • Ook zou Anna goed op kinderen letten als zij de baas van Nederland was: "Ik denk dat ze er wel op moeten letten dat er nu de hele tijd een lockdown kwam alleen voor kinderen is dat ook raar, want dan kan je niet meer naar school en dan ben je weer een beetje gewend en dan komt er weer een lockdown. Dan denk ik niet dat ze dat helemaal begrepen hoe moeilijk dat is dat je elkaar dan weer ziet en dan weer niet. Dat dat heel raar is. "

Adviesgroep

Anna heeft de afgelopen 1,5 jaar in de adviesgroep gezeten met andere kinderen en jongeren om onderzoekers van advies te voorzien over de onderzoeken omtrent corona en de mentale gezondheid van kinderen en jongeren. De adviesgroep is inmiddels afgerond. Anna zegt over haar deelname:

"Ik vond het fijn dat jullie [Stichting Alexander] dat organiseerden en ik vond het ook fijn dat je dan met anderen de dingen waar je mee zit daar kwijt kon." 

Anna herinnert zich van de adviesgroep dat ze in groepjes (jong en ouder) uiteen gingen om opdrachten te maken en bijvoorbeeld moest tekenen en dat daarna met elkaar bespreken of dat je dingen in huis moest pakken, dat was volgens Anna heel leuk om te doen. Over het samenwerken met andere kinderen in de adviesgroep zegt Anna het fijn te vinden dat je het met elkaar eens kon zijn en goed met elkaar kon samenwerken met opdrachten.

“Ik vond het fijn dat jullie dat organiseerden en ik vond het ook fijn dat je dan met anderen de dingen waar je mee zit daar kwijt kon.”