Het evalueren van onze zorg - 04-11-2024

Nu we bij DREAMS al enige tijd volop bezig zijn met het inzetten van een gezamenlijke intakevragenlijst en de harmonisatie van belangrijke onderzoeksgegevens, werd het tijd om ons te richten op een ander belangrijk vraagstuk: hoe kunnen we het beste evalueren hoe onze zorg wordt ervaren? Om dit goed in kaart te brengen gaan we binnenkort twee vragenlijsten gebruiken: de Monitor en de Tevredenheidslijst. In deze blog vertellen we je hier graag meer over.

Door Ilse Visser en Emma Broek

Bij DREAMS willen wij begrijpen hoe onze cliënten de zorg ervaren en wat het effect van behandelingen  zijn. Daarvoor hebben we duidelijke uitkomstmaten nodig, zoals: hoe is na behandeling het algehele functioneren van het kind, hoe is de kwaliteit van leven, en hoe tevreden is men met de geleverde zorg. Deze uitkomsten waren een uitdaging, omdat verschillende instellingen verschillende uitkomstmaten gebruikten. Daarom heeft DREAMS deze uitkomstmaten  tussen de vier DREAMS-centra recent geharmoniseerd. In 2022 zijn we van start gegaan met de werkgroep “Evalueren in de Kinder- en Jeugdpsychiatrie”. Deze werkgroep heeft gestandaardiseerde evaluatielijsten ontwikkeld, waarmee we de effectiviteit van onze zorg en de tevredenheid van onze cliënten en hun familie beter kunnen meten en vergelijken. Dit heeft geleid tot de Monitor en de Tevredenheidslijst.

“Door de Monitorlijst te gebruiken krijgen de behandelaar en het gezin meer inzicht in het verloop van de behandeling, en kan de behandeling worden aangepast.”

De Monitorlijst

Laten we beginnen met de Monitorlijst. Deze korte vragenlijst wordt afgenomen aan het begin van de zorg, elke zes maanden tijdens de behandeling, en bij het afronden van de zorg. De Monitorlijst richt zich op verschillende domeinen. Zo wordt de kwaliteit van leven uitgevraagd, het mentaal functioneren, sociale relaties, vermoeidheid, ervaren gezondheid, pijn en slaap. Om deze domeinen uit te vragen gebruiken wij het PROMIS®-systeem. PROMIS® staat voor Patient-Reported Outcomes Measurement System, en is een meetsysteem waarin patiënten zelf behandeluitkomsten kunnen rapporteren. Met PROMIS kunnen jongeren en hun ouders met een aantal vragen vertellen hoe het met ze gaat. Aan de hand van deze vragenlijsten wordt een rapportage gemaakt, die met de behandelaar besproken wordt. Hiermee krijgen de behandelaar en het gezin meer inzicht in het verloop van de behandeling, en kan de behandeling bijvoorbeeld worden aangepast. Omdat alle vier de DREAMS-centra op deze manier meten hoe het met onze patiënten gaat, kunnen we deze data ook nog eens goed gebruiken voor onderzoek. Meer weten over wat je hebt aan evalueren in de KJP? Lees dan onze eerdere blogpost, waarin we hier dieper op ingaan!

De Tevredenheidslijst

Daarnaast hebben we de Tevredenheidslijst ontwikkeld, die aan het einde van de hulp wordt afgenomen. Deze vragenlijst meet onder andere de doelrealisatie, tevredenheid en uitval van de geboden zorg. De vragen in de lijst zijn gebaseerd op de Cliënt Ervaringen Monitor plus (CEM+). De oorspronkelijke Cliënt Ervaringen Monitor (CEM) is voortgekomen uit een verplichting vanuit de Jeugdwet, die gemeenten jaarlijks verplicht om onderzoek te doen naar cliëntervaringen. Met de Tevredenheidslijst kunnen we niet alleen de verplichte terugkoppeling aan gemeenten geven over de ervaringen van cliënten, maar krijgen we ook waardevolle informatie om de zorg op groepsniveau en over de verschillende DREAMS-instellingen heen te evalueren. Dit helpt ons om op basis van doelrealisatie, tevredenheid en feedback onze hulpverlening verder te verbeteren en beter af te stemmen op de behoeften van onze cliënten.

“Door gezinnen naar doelrealisatie en tevredenheid te vragen kunnen we op groepsniveau onze zorg verbeteren.”

En nu?

Inmiddels zijn de eerste versies van zowel de Monitor als de Tevredenheidslijst klaar voor gebruik. Binnenkort zullen alle DREAMS-instellingen een start maken met het inzetten van deze lijsten, met als doel dat we in 2025 de eerste evaluatiedata hopen in te zien. Voorlopig richten we ons op ouderrapportages, maar ondertussen werken we ook aan jongerenversies van zowel de Monitor als de Tevredenheidslijst. Zo kunnen we niet alleen de ervaringen van ouders in kaart brengen, maar ook – net zoals bij de Intakevragenlijst 2.0 – die van de jongeren zelf.